אנו מציעות לכם שתי אפשרויות לסדנאות לילדים. שתיהן משלבות כיף לא נורמלי, עם ערך מוסף חינוכי, קליל אך עוצמתי. בשתיהן, ההיבט החינוכי לא מעיב על החוויה המחשמלת והאנרגטית, אלא מעשיר אותה :
מתאימה לגילאים: 7 ומעלה
מספר משתתפים : עד 40 משתתפים בקבוצה. במידה יש יותר: ניתן להפעיל כמה קבוצות בזו אחר זו.
אורך מומלץ:45 דקות עד שעה. (ניתן להפעיל זמן רב יותר בתנאי שהילדים מקבלים הפסקה של רבע שעה בין שני חלקי ההפעלה הארוכה).
מיקום מומלץ: במתחם סגור או בחוץ. אם הסדנא מתקיימת בחוץ, יש צורך במקום מוצל, בישיבה על מחצלות שאנחנו מספקים או על כיסאות שאתם מספקים.
מפעילה: אוריה או אפרת
דרבוקה היא כלי נהדר לילדים. הדרבוקה מאוד ראקטיבית, כלומר- רגישה למגע שלך ומגיבה אליך מיד מבלי שתתאמץ. לא מוכרחים להיות בעלי חוש מוסיקלי מפותח ביותר, על מנת להצליח להביע בעזרת הדרבוקה וליצור באמצעותה התרחשות מוסיקלית אותנטית. לכן, סדנת תיפוף לילדים זה רעיון מעולה!
במהלך הסדנא הילדים יושבים על כיסאות המסודרים במעגל, או על מחצלות בתנוחת "רכיבה" על הדרבוקה, כאשר אני מלמדת אותם מקצבים בסיסיים ההולכים ומשתכללים ככל שמתקדמת הסדנא. חוויית התיפוף מושגת בשילוב מוסיקת עולם קצבית ומוסיקה עכשווית, משחקים והפעלות שהופכים את התיפוף הקבוצתי לחוויה משחררת, מצחיקה, ומגבשת.
הילדים משתתפים באופן פעיל בדינאמיקה קבוצתית, מגבשים אמונה בעצמם וביכולות שלהם לתרום לקבוצה, ורוכשים מיומנויות לתקשורת בין אישית.
פירוט: אז מה קורה כאן בעצם?
הסדנא נעה בין שלוש התרחשויות עיקריות: תיפוף קבוצתי אחיד, בו כל חברי הקבוצה משתפים פעולה וחותרים למטרה משותפת, ליווי- בו כל חברי הקבוצה לומדים את משמעות הנגינה המלווה, כאשר מישהו אחר נמצא במרכז ההתרחשות ומנגן כסולן, וסולו– כאשר לכל ילד מגיעה ההזדמנות לתפקד בעצמו כסולן.
כיצד משמשת הסדנא ככלי להעצמה אישית ולפיתוח מיומנויות בין אישיות?
אם נתבונן באופן שבו כל אחד מאתנו ממודד עם שלושת ההתרחשויות, נוכל ללמוד רבות על האופי וההתנהגות שלנו כחלק מחברה. מצד אחד הצורך בהקשבה ויכולת לשים את האחר במרכז, ומצד שני ביטחון עצמי ונכונות לתפקד כמנהיג המוביל את הקבוצה. בנוסף- ההבנה שתרומה אישית לקבוצה יכולה מצד אחד להיעשות על ידי ביטוי המיוחד והשונה שקיים בתוכי, ומצד שני על ידי מציאת המכנה המשותף שלי עם שאר חברי הקבוצה. מאפייני אישיות כמו מנהיגות, שתלטנות, צייתנות, ביישנות, יכולת פרגון, עצמאות ותלות, באים לידי ביטוי באמצעות חוויה זו. לעיתים, אם זה מתאים, אנו מסיימים את הסדנא בדיון משותף על הנושאים הללו, וכיצד הם באו לידי ביטוי בתיפוף של כל אחד מאתנו.
הערות:
מתאימה לגילאים: 7-8 (יש לה גם גרסה לגילאים צעירים יותר)
מספר המשתתפים: עד 45 בקבוצה (במידה ויש יותר, ניתן להפעיל כמה סדנאות בזו אחר זו)
אורך מומלץ: 45 דק' עד שעה.
מיקום מומלץ: בתוך מרחב סגור. (או בחוץ, במקרים מיוחדים).
מפעילה: אוריה או אפרת
מהלך ההפעלה:
(השראה כללית בלבד שאבנו מהספר הנפלא "ג'ק ועץ ההוקוס פוקוס" מאת ג'וליה דונלדסון)
ההפעלה מבוססת על שימוש בדמיון, ומשלבת עבודה עם אביזרים, תמונות, מוסיקת רקע ואפקטים מיוחדים של סאונד, משחקים והדגמות של תכנים מדעיים. הילדים משתתפים פעילים לאורך כל הסדנא.
השמועה מספרת, שהרחק הרחק בלב האוקיינוס, ישנו אי נידח ששמו "ארץ הפתרונות". באי הזה צומח עץ מיוחד שעליו גדל פרי קסמים שקוראים לו "פרי ההוקוס פוקוס". אומרים שכל מי שאוכל מהפרי הזה, מצליח לפתור כל בעיה שנקרית בדרכו. אנו עולים על סירת מפרש דמיונית, ויוצאים יחד למסע פנטסטי, משלהב, מלווה במוסיקה, אביזרים ואפקטים של סאונד, לעבר ארץ הפתרונות. המטרה: לשוט יחד כולנו בסירת מפרש, להגיע בשלום אל האי, ולאכול מהפרי הקסום שיגרום לנו להצליח לפתור כל בעיה.
בתחילת המסע, אנו מוצאים בתוך הסירה שק מרהיב, ובו אביזרים שונים ומשונים. בהתחלה איננו יודעים מה עלינו לעשות איתם… במהלך המסע אנו נתקלים בכל מיני מכשולים, אתגרים ובעיות שעלינו לפתור. אנו מגלים שבכל פעם אנו יכולים להיעזר באביזר מתאים מתוך השק על מנת להתגבר על המכשול.
יתרונות לימודיים וחינוכיים:
מעבר לחוויה האנרגטית ורוויית המתח והסקרנות, הילדים זוכים להיפגש עם תחומי ידע שונים, וללמוד על כמה וכמה נושאים באופן מדעי שמותאם לגילם ולרמתם. פתרון הבעיות מדגים שימוש בידע מדעי מחד, ומאידך- חשיבה "מחוץ לקופסא". החשיבה מחוץ לקופסא מתרחשת כאשר אנו נדרשים להשתמש באביזר מסוים, שלא לפי צורת השימוש המוכרת לנו, או כאשר אנו נדרשים באופן בלתי צפוי, להשתמש באביזר שלא היה בתוך השק, אבל ידענו על קיומו בסירה.
בנוסף לערך הלימודי של הסדנא, ישנם גם שני מסרים חינוכיים חשובים, המועברים בדרך נעימה וחווייתית:
המסר הראשון נוגע לנתינה והקרבה, ביחס שבין היחיד לקבוצה. מתוך שלל המכשולים עליהם אנו מתגברים בכוח המחשבה והיצירתיות, ישנן כמה בעיות שעל מנת לפתור אותן כל אחד מחברי הקבוצה צריך להקריב משהו פרטי ששייך לו, על מנת שהקבוצה תצליח במשימה.
המסר השני נוגע לשאלת המסוגלות שלנו: בתחילת המסע אנו סוברים שהדרך להגיע ל"מסוגלות" ולהבנה כיצד להתמודד עם אתגרים, היא באמצעות קסם : "פרי ההוקוס פוקוס", (בדומה לפרי עץ הדעת…) אך במהלך הסדנא מגלים את המסוגלות בתוך עצמנו, ללא כל קסם חיצוני. המסר מתעצם כאשר בסיום המסע אנו מגלים שלמרות שהגענו אל פרי הקסם רק בסוף, את הפתרונות הצלחנו לפתור גם ללא עזרתו.
הערות:
ההפעלה מתאימה לגילאים: כיתות א-ב
מספר המשתתפים: עד 35 בקבוצה (במידה ויש יותר, ניתן להפעיל כמה סדנאות בזו אחר זו)
אורך מומלץ: 45 דק' עד שעה.
מיקום מומלץ: בתוך מרחב סגור. (במקרים מיוחדים אפשר גם בחוץ).
ההפעלה הזו כובשת את הילדים וסוחפת אותם לגמרי! היא משלבת צחוק, דמיון, כישורי שפה וחשיבה, ויצירה קלילה וכיפית. ההפעלה מתרחשת באמצעות תחרות עדינה ונעימה בין 3 קבוצות, ומבוססת באופן כללי בלבד על הקונספט של דתיה בן דור. אווירת התחרות מגבירה את המתח ואת הכיף, אך בסויומה כולם מנצחים ויוצאים עם הפתעות: בסיום ההפעלה כל ילד לוקח הביתה מזכרת שרשרת\צמיד יפיפיה שהכין בעצמו, באמצעות חרוזים מקסימים ותליון מרהיב בהם זכתה קבוצתו במהלך התחרות.
לפירוט מלא של ההפעלה לחצו כאן.
עלויות:
המלצות: ההפעלה הזו רצה כשנתיים וכבר הספיקה לעבוד נהדר בקרב מאות קבוצות של ילדים. בין אם מדובר במפעילה חיצונית מטעמנו, ובין אם מדובר בגננות, מורות או מדריכים שהפעילו את ההפעלה בעצמם באמצעות ערכה להפעלה עצמית שהזמינו מאיתנו, כולם היו מרוצים ונלהבים! בתחילת דרכה של ההפעלה דאגנו לוודא שהיא אכן מוצלחת ועונה על כל הציפיות, ולשמחתנו , עד כה קיבלנו פידבקים נפלאים ללא יוצא מן הכלל!
נשמח להפנות אתכם לממליצים.